לאקלים כיתה חיובי ישנן השלכות ישירות על הישגי התלמידים, אך מעבר לכך, לאקלים כיתה מיטבי יש את היכולת להעניק לילדים כלים מהותיים לחיים פוריים יותר. אחת המטרות שלנו כאנשי חינוך היא לאפשר לתלמידינו לגדול ולצמוח בצורה שהכי מתאימה להם, אבל כדי שנוכל לעשות זאת עלינו לאפשר להם את הסביבה המתאימה לשם כך. בסביבה זו התלמיד מרגיש בטוח מספיק כדי להתנסות, להיכשל ולהצליח בלי שהוא יחשוש כי אחרים ילעגו לו או שהדבר יחזור אליך ויפגע בו. כדי לייצר את אקלים הכיתה החברתי המיטבי יש באפשרותנו לפעול בכל מיני דרכים ובמאמר זה אנחנו רוצים להרחיב בעיקר על שיטה אחת שאותה חקרנו ובדקנו לאורך שנים – ייצור אקלים כיתה חברתי מיטבי בעזרת שילוב של אומנויות - המחזקות ומשפרות את הדינמיקה הקבוצתית.
מעגלי א.ב.י נוסדו בשנת 2008 מתוך הרצון לשלב בין חינוך, יצירתיות (ויצירה) בתוך הליכים קבוצתיים כדי לשפר את הדינמיקה הבין אישית והתוך אישית. על בסיס מחקר ארוך שנים והתנסות אישית בעולם האקדמיה נבנתה התוכנית מעגלי א.ב.י אשר זמינה כיום כחלק ממערכת גפ"ן של משרד החינוך. לפרטים נוספים על שיטת העבודה הייחודית שלנו אתן מוזמנות ומוזמנים ליצור איתנו קשר.
הבסיס ליצירת אקלים כיתה חברתי מיטבי
כאשר בוחנים את המחקר האקדמי בנושא אקלים כיתה חברתי אפשר לראות כי מרבית ההוגים נוטים שלא להגדיר את המושג בצורה ברורה וקונקרטית, אלא הם מסתפקים בתיאור הדבר כמכלול התנאים הרצויים לקיומו של תהליך משמעותי. במסגרת הפעילות שלנו בתכנית מעגלי א.ב.י אנחנו מתייחסים לדינמיקה הקבוצתית כאחת מאבני היסוד של התהליך, וזאת כיוון שאנחנו מאמינים כי ברגע שהאווירה הקבוצתית מאופיינת בחופש לבטא דעות ובחופש להתנסות, כל תלמיד ותלמידה יוכלו בסופו של דבר למצוא את הדרך שלהם לתקשר בצורה מיטבית.
אומנם זה נשמע אידאי, אך בפועל מדובר על דבר שאפשר ליישם באמצעות כמה פעולות פשוטות:
- אמפתיה והכלה
אחד מהדברים הבסיסיים ביותר שעליהם נשען אקלים הכיתה החברתי המיטבי הוא היכולת של התלמידים להכיל זה את זה ולהזדהות זה עם זה למרות ההבדלים. כאשר תלמידים מפתחים אמפתיה הם לומדים למעשה לקבל ולהבין כי השונה מהם הוא לא בהכרח מאיים וכי יש נסיבתיות מאחורי ההתנהגות הלא ברורות. פילוסופים רבים ביססו את התיאוריות שלהם על מושגים כמו זה, כמו למשל תאוריית "אני אתה" של בובר.
- הצפת קונפליקטים
הצורך בלאפשר לתלמידים להביע את עצמם ולא לחשוש מהשלכות הוא עוד אבן דרך שיש לעבור ביצירת אקלים כיתה חברתי מיטבי. קונפליקטים וכעסים שנשמרים עשויים לגדול ולהתפתח בצורה שבסופו של דבר כנראה תגרור גם מקרי אלימות. זו יכולה להיות אלימות מילולית או חלילה פיזית, ולכן חשוב מאוד לאפשר לתלמידים להתבטא ולהציף את אשר על ליבם. אפשר לעשות זאת על ידי שימוש באומנות האלתור, כמו למשל תיאטרון פלייבק, או שאפשר לעשות זאת על ידי כך שכל תלמיד יכתוב על דף את הדברים שמטרידים אותו מפריעים לו.
- הקשבה וויתור זה אולי ישמע כמו חזרה מסוימת על שני הסעיפים הקודמים, אבל בסופו של דבר כל תהליך יצירת אקלים כיתה מיטבי מבוסס על הקשבה ועל ויתור. כאשר מלווה הקבוצה מצליח לייצר אצל המשתתפים הרגלי הקשבה האחד לשנייה, וכאשר התלמידים לומדים באמת להקשיב ולהבין את האחר, אז מתפתח שלב הוויתור שבו התלמידים לומדים שלפעמים לא חייבים "לנצח" בכל דבר. אייכות הויתור קיימת בתיאטרון הפלייבק ובאלתור בכלל.
כיצד מעגלי א.ב.י מסייעים ליצירת אקלים כיתה חברתי?
מעגלי א.ב.י כאמור מבוססים על מחקר מעמיק של הדינמיקה הקבוצתית. מדובר על שיטה ייחודית שפותחה כך שבאמצעות שימוש בכלים אומנותיים אנחנו מאפשרים לתלמידים להתבטא בעוד דרכים, מלבד הדרכים המסורתיות שהלימוד במערכת החינוך נשען עליהן, כך תלמידים שבדרך כלל לא מוצאים את מקומם במסגרת הבית ספרית מקבלים הזדמנות להישמע ולהרגיש שווים. בעזרת השימוש באומנויות אנחנו מייצרים סביבה נעימה ומכילה בעבור התלמידים, אנחנו מראים להם כי מישהו מקשיב להם, ואולי חשוב מהכול – אנחנו משלבים את כל זה בהנאה ובשמחה.
לאורך השנים מעגלי א.ב.י ביססו את עצמם כאחת השיטות המובילות ביצירת אקלים כיתה חברתי מיטבי וכחלק בלתי נפרד ממאגר תוכניות ההכלה וההשתלבות שמוצעות במשרד החינוך.
Comments