facebook-domain-verification=ktyos0wi5qtkz88tlbpfxqui9wexqc
top of page
תמונת הסופר/תAsaf Shimoni

איך תוכנית אקלים חינוכי מיטבי מסייעת להפחתת מקרי האלימות בבית הספר

עודכן: 4 באוק׳ 2023

לא תמיד אנשים רואים את הקשר שבין האווירה הסביבתית שבבית הספר לבין כמות מקרי האלימות בבתי הספר, וזאת אף על פי שממחקרים עולה כי ישנו קשר הדוק בין שני פרמטרים אלו. במרכז א.ב.י אנחנו פועלים מתוך הבנה שיצירת אקלים חינוכי מיטבי מסייעת לכלל התלמידים, היא מחזקת את החלשים ומעניקה להם אפשרויות לצמוח, היא מייצרת סובלימציה בין התלמידים ומאפשרת הצפת קונפליקטים בסביבה מכילה ומוגנת. לשמחתנו, בשנים האחרונות משרד החינוך הבין גם הוא את החשיבות של יישום תוכניות הכלה והשתלבות ושל יצירת אקלים חינוכי מיטבי ולפיכך כמה מהתוכניות הייחודיות שלנו הוכרו והתקבלו למערכת גפ"ן של משרד החינוך. במאמר זה נענה על השאלה – איך תוכניות אקלים חינוכי מיטבי מסייעות להפחתת מקרי האלימות בשטח בית הספר ואנחנו כולנו תקווה שיותר ויותר מוסדות חינוך יישמו תוכניות אלו.


מעגלי א.ב.י היא תוכנית מורשת של משרד החינוך, אשר זמינה בעבור רכזות הכלה והשתלבות במערכת גפ"ן של משרד החינוך, והיא מהראשונות והמהוללות ביותר שזמינות במערכת. כל התוכניות שלנו כאמור מבוססות על עקרון של יצירת אקלים חינוכי מיטבי וכחלק בלתי נפרד מתוצאות הסדנאות שלנו הוא צמצום והפחתה של מקרי האלימות בבית הספר.


לקבלת פרטים נוספים, צרו איתנו קשר ואחד מנציגנו ישמח לעמוד לשרותכם.


מה זה תוכנית אקלים חינוכי מיטבי ומה בינה ובין מקרי האלימות בבית הספר

המונח "אקלים חינוכי מיטבי" מתייחס במובן הרחב ביותר לסביבה שבה התלמיד שוהה במהלך היום, הלוא היא בית הספר. במהלך השהות בבית הספר התלמיד נפגש עם אנשים רבים – תלמידים, מורים, אנשי צוות, אנשי תחזוקה ועוד. כאשר אנחנו מדברים על אקלים חינוכי מיטבי אנחנו מדברים על האווירה והמצב הכללי שמתקיים בבית הספר, הן מההיבטים החינוכיים והם מההיבטים הרגשיים והחברתיים. כדי לייצר אקלים חינוכי מיטבי עלינו לגרום לכל תלמידה ותלמיד להרגיש שמתייחסים אליהם, שמכבדים אותם, שמעניקים להם כלים להתבטא ושהסביבה בכללותה תומכת בהם.


תוכניות אקלים חינוכי מיטבי מקדמות ומאפשרות לכול התלמידים להגיע להישגים אקדמאיים, אך זה לא מגיע על חשבון קידום של ערכים אחרים חשובים לא פחות. ערכים כמו חברתיות, התמודדות עם קשיים, תרומה לקהילה ולקבלת השונה. כל אלו משפיעים על התפקוד, על ההתנהגות ועל תחושת המוטיבציה של התלמיד וככל שהתלמיד מרגיש בצורה מוחשית יותר את האקלים החינוכי המיטבי, כך גם פוחתים מקרי האלימות בבית הספר. על פי עינב לוק, מנהלת אגף תוכניות סיוע ומניעה (ולשעבר מנהלת היחידה לקידום אקלים מיטבי וצמצום אלימות), ההתמודדות עם האלימות בבית הספר מחייבת התערבות מערכתית כוללת כדי לקדם אקלים מיטבי ברמה הבית ספרית וזאת מתוך ההבנה כי התנהגות בריונית ותוקפנית נובעת באופן ישיר מגורמים ביולוגים אישיותיים, וכן מגורמים שקשורים למערכות שסובבות את התלמיד (כמו בית הספר).

איך תוכנית אקלים חינוכי מיטבי מסייעת להפחתת מקרי האלימות בבית הספר

איך תוכניות אקלים חינוכי מיטבי מסייעות בפועל למניעת אלימות בית ספרית?

אם נסתכל ונבחן גם את המאמרים והמחקרים האקדמאיים בנושא, וגם את המסמכים השונים שמשרד החינוך בעצמו הוציא לאורך השנים, נוכל לראות כי לתוכניות אקלים חינוכי מיטבי ישנה השפעה ישירה ומלאה על כמות מקרי האלימות הבית ספרית. אחד מראשי ההגות בנושא זה הוא הפסיכולוג יורי ברונפנברנר, אשר הגה את התאוריה האקולוגית שדוגלת בכך שהתפתחות הילד מושפעת באופן ישיר מהסביבה שבה הוא מתפתח, אך משרד החינוך הישראלי ביסס את תוכניות האקלים החינוכי המיטבי גם על פי ספרם של בנבנישתי ואסטור אשר בו נמתחת היריעה ומוצגים גם המנגנונים שבאמצעותם האקלים החינוכי משפיע על ההתמודדות עם מקרי האלימות בבית הספר.


תוכניות האקלים החינוכי מיטבי שפועלות בארץ מייצרות סביבה מוגנת, בעלת חוקים ברורים, כבוד הדדי ותמיכה מלאה בכל אחד ואחת כדי שאלו יוכלו להרגיש שייכים. כאשר התלמידים מרגישים שייכים ושמעריכים אותם, הם נוטים להיות אלימים פחות וזאת גם בזכות העובדה שהמוסד מעניק להם קשת רחבה יותר של כלים להביע את עצמם ולממש את הפוטנציאל שלהם בצורה לא שיפוטית ומכבדת.


אף על פי שאפשר לכתוב מאמרים ומחקרים שלמים על הנושא, ורבים אכן נכתבו, אנחנו בחרנו לצמצם את הנושא הזה לכדי שלושת הסטנדרטים העיקריים שמאפיינים את תוכניות האקלים החינוכי המיטבי בישראל –


1. ארגון בית הספר – הקמה של מערכת חוקים, קודים ונהלים ברורה ומסודרת. על כל אחד ואחת מבאי בית הספר להכיר את חלוקת התפקידים וכן את המנגנונים השונים שבית הספר מיישם לאכיפתם.

2. טיב היחסים – היחסים הבין אישיים עומדים בלב תוכניות האקלים החינוכי מיטבי והן כוללות את סך כל הקשרים שקיימים במוסד חינוכי. קשרים בין ההנהלה לצוות החינוכי, בין המורים והמורות לבין התלמידים, בין התלמידים לחבריהם לספסל הלימודים, בין המוסד עצמו לקהילה שבה הוא נמצא ועוד.

3. פדגוגיה – כיאה לתוכניות חינוכיות, גם תוכניות האקלים החינוכי של משרד החינוך שמות דגש רב על שדרוג ושכלול הכלים הפדגוגים שעומדים לרשות הצוותים. בעזרת מערכת גפ"ן למשל כל מוסד יכול לבחור את התוכניות הפדגוגיות המשלימות שמתאימות לצרכיו, הן מהבחינה הרגשית והן מהבחינה האקדמאית.


תוכניות מעגלי א.ב.י לאומנויות, ביטוי ויצירה נוסדו ותוכננו מתוך מחשבה מלאה על ההשפעה שיש להן ליצירת אקלים חינוכי מיטבי בבית הספר ובכיתות הלימוד. מדובר על תוכניות אשר זוכות להערכה רבה מקרב אנשי החינוך והמשתתפים בהן, ונשמח כמובן להגיע אליכם לבית הספר כדי להעביר את הסדנאות שלנו.


248 צפיות0 תגובות

Comments


bottom of page